Öğrenme,
en yalın anlamda bilginin kazanılması olarak tanımlanırsa, bireyin bilgiyi
kazanırken zorlanması sonucunda ortaya çıkan sorunlara da öğrenme güçlüğü
denebilir. Özgül öğrenme güçlüğü eğitim sistemiyle ilişkili bir kavram
olduğundan ilköğretim döneminde belirtileri ortaya çıkmakta ve böylelikle
tanı konulabilmektedir.
Disleksi,
özgül öğrenme güçlüğünün alt
tiplerindendir. Disleksi okuma yazma alanlarında yaşanan güçlüklere verilen
isimdir ve nedeni henüz tam olarak bilinememektedir.
Özgül
Öğrenme Güçlüğü (ÖÖG)
Öğrenme güçlüğü, normal ya da normalin
üzerinde zekâya sahip (IQ > 85), birincil olarak psişik (ruhsal) bir
hastalığı olmayan, belirgin bir beyin patolojisi olmayan, duyusal özrü olmayan,
dinleme, konuşma, okuma-yazma, akıl yürütme ile matematik becerilerinin
kazanılması ve kullanılmasında önemli güçlükleri olan, ikincil olarak kendini
idare etme, sosyal algılama ve etkileşim sorunları yaşayan, standart eğitime
rağmen yaşına ve zekâsına uygun başarı gösteremeyen bireylerde görülen
nörolojik kökenli gelişimsel bir bozukluktur. Özgül öğrenme güçlüğü eğitim
sistemiyle yakından ilintili bir bozukluk olduğundan, ilköğretim döneminde tanı
konulmaktadır. Ancak, zekâları normal, herhangi bir nörolojik sorunu olmayan bu
çocuklar okula başladıklarında bir dizi sorunlarla karşılaşabilmektedir. Görsel
uyaranları algılamakta da güçlükleri olduğu için yazılanları tersinden okuyup
yazma sıklıkla görülmektedir. Okumada ve yazmada "p, b, d, m, n"
sıklıkla karıştırılan harflerdir. Özgül Öğrenim Güçlüğü olan çocuklar yön,
zaman kavramlarını öğrenmede güçlük yaşamaktadır.
Özgül
Öğrenim Güçlüğünün nedeni tam olarak bilinmemekle birlikte; sinir sistemi
fonksiyon bozuklukları, bilgi işleme modeli süreçlerinde bozukluk, algısal
bozukluklar, yakın akraba evlilikleri, genetik etkenler, metabolik hastalıklar,
gebelik dönemindeki bakım yetersizliği, ilaç, alkol, sigara ve madde kullanımı,
doğumda yaşanılan güçlükler, doğum sonrası hastalıklar, sinir sistemi
enfeksiyonları, viral enfeksiyonlar, kurşun zehirlenmesi, erken çocukluk
döneminde uzun süreli beslenme yetersizlikleri vb. etmenlerin sorumlu
olabileceği düşünülmektedir.
Özgül
Öğrenim Güçlüğünün tanısı çocuk ve ergen psikiyatri uzmanı tarafından
konulmaktadır. Çocuğun psikiyatrik olarak değerlendirilmesi, gereken test ve
incelemelerinin yapılması, çocuğun uygun tanı almasıyla, tedavi şeması
oluşturulmaktadır. Erken yapılan müdahale çocuğun başarısızlık sorununun
çözümünü kolaylaştıracaktır. Öğrenme güçlüğü olan çocuk, uzman danışman,
eğitimci ve veli işbirliğiyle uygulanan, uygun ve etkili bir programla ilerleme
kaydetmektedir. Özgül Öğrenim Güçlüğü ile eşlik eden sosyal açıdan yaşanan uyum
problemleri, dikkat eksikliği, dil konuşma bozuklukları gibi sorunlar uygun
eğitim ve terapi yöntemleriyle düzeltilebilmektedir.