overlay

Ramazan Bayramında Sağlıklı Beslenme


Edirne İl Sağlık Müdürlüğüne bağlı Sağlıklı Hayat Merkezinde görevli Diyetisyen Merve Değirmenci tarafından ramazan sonrası bayramda beslenme ile ilgili dikkat edilmesi gereken hususları anlattı.  

         Ramazan sonrası orucun sona ermesiyle bayram döneminde değişen beslenme alışkanlarından tekrar eski beslenme düzenine geçilmektedir. Bu geçiş döneminde dengeli beslenmek vücut sağlığı için oldukça önemlidir.

          Ramazan sonrası tekrar normal beslenmeye geçiş yavaş yavaş sağlanmalıdır. Öğün sayısı ara öğünlerle birlikte arttırılmalı ve porsiyon büyüklüklerine dikkat edilmelidir. Aşırı şekerli ve yağlı beslenmeden kaçınılmalı, şeker, kalp ve tansiyon hastalarının ise normal beslenme düzenleri dışına çıkmamalarının sağlanması gerekmektedir.

          Yaz dönemine denk gelen ramazan ayı ile birlikte ramazanda oruç tutulan süre artmıştır. Bununla birlikte vücudun aç kalma süresi de arttığı için bu durum metabolizmada yavaşlamaya yol açmaktadır. Bu yüzden ağır ve aşırı miktarda bayram ikramlarının tüketimi;  sindirim sıkıntıları, gaz-şişkinlik sorunları, şeker/tansiyon yükselmelerine yol açabileceği için dikkatli olunmalıdır.

Bayramda Beslenme Önerileri

-Tatlı tüketiminde dikkatli olunmalı, şerbetli tatlılar ve çikolata yerine sütlü tatlılar veya dondurma tercih edilebilir.

-Ramazan ayında sınırlı tüketilebilen su ve sıvı tüketimini arttırarak günde en az 2 litre su tüketilmesi sağlamalıdır. Şekersiz/az şekerli limonata ve kompostolar tercih edilebilir.

-Sindirim problemi oluşturacak ağır ve yağlı yemeklere dikkat edilmeli, yemeklerde başlangıç olarak çorba, salata ve zeytinyağlılar tercih edilebilir. Yeterli posa tüketimi sağlanması için ise günde en az 5 porsiyon sebze ve meyve tüketimine dikkat edilmelidir. Sebze ve meyve sularının yerine sebze ve meyve kendisi tüketilmelidir.

-Ramazan ile birlikte azalan fiziksel aktivite arttırılmalıdır. Bayramda spor için vakti olmayanlar için ise en azından ziyaretlere yürüyerek gidilmesi ve asansör yerine merdiven kullanımı tercih edilebilir.

-Yemek porsiyonlarını kontrol altında tutmak için sağlıklı beslenme tabağı oluşturulmalı, besin gruplarının tek bir tabakta toplanmasını sağlayarak tüketilmelidir. Bu şekilde farklı yiyeceklerin ne kadar ölçüde vücuda alındığının kontrolü sağlanabilir.